این روز‌ها تشک‌های فنری و اسفنجی و طبی، جایگزین تشک‌های قدیمی دست دوز شده است و کسی دیگر صدای پنبه زن‌ها را نمی‌شنود.حال سوال مهم اینجاست که آیا تشک های طبی موجود در بازار،واقعا طبی است؟

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان تشکی که از ستون فقرات حمایت کند، در کاهش کمردرد موثر است و اجازه می‌دهد ساختارهای ستون فقرات واقعا استراحت کنند و در زمان خواب تجدید نیرو نمایند. تشک نامناسب می‌تواند باعث کمردرد یا گردن درد شود و در افراد مبتلا به این بیماری ها باعث بد‌تر شدن درد آن‌ها می شود.

به گفته کار‌شناسان، تشک‌های سفت و نرم هردو می توانند باعث ایجاد کمردرد شوند. قبلا گفته می‌شد که در موارد کمردرد حاد، بیمار بر روی زمین سفت بخوابد، اما ثابت شده که این بیماران نیز باید از تشک با قوام متوسط استفاده کنند.

دکتر منصور رایگانی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در این باره می گوید: کلاً طرز خوابیدن، محل خوابیدن و لباس فرد، روی سیستم عضلانی و استخوانی تاثیر دارد و بی‌تاثیر نیست.

وی می افزاید: یکسری مواردی هست که اگر آن‌ها مراعات شود، سلامت ستون فقرات و اندام‌ها بیشتر حفظ شده و اگر این موارد لحاظ نشود، مشکلات خیلی زیادی را ایجاد می‌کند.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اظهار می کند: در مورد تشک و عادت خوابیدن غالباً دو سطح وجود دارد که ما توصیه می‌کنیم از این دو سطح استفاده نشود. یکی سطح بسیار نرم و قابل انعطاف است که بدن هر شکلی را خواست روی آن می‌گیرد. این سطح نرم تشک ها بسیار مضر است و اختلالات بدنی افراد را تشدید می کند. همچنین اگر سطح خواب فوق العاده سفت باشد و اجازه انعطاف لازم را به بدن ندهد، این موضوع نیز مضر است.

بنابراین باید سطحی برای خوابیدن انتخاب شود که نه بسیار سفت و نه بسیار قابل انعطاف و نرم باشد.

فنر قوی، یکی از نشانه های تشک استاندارد

 متخصصان طب فیزیکی معتقدند که تشک نباید به نحوی باشد که بدن به داخل آن فرو رود. در افرادی که کمر درد دارند قرار دادن یک بالش بین زانو‌ها موقعی که به پهلو خوابیده‌اند باعث می‌شود ستون فقرات در حالت مناسب تری قرار گیرد. تشک باید تا حدی به قوس های بدن تطابق یابد، تخت بماند، قدرت فنری آن متعادل باشد و تهویه مناسبی داشته باشد، یعنی نه خیلی گرم و نه خیلی خنک باشد.

اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، ویژگی‌های خاصی را برای یک تشک استاندارد در نظر گرفته است. یک تشک استاندارد باید فنرهای قوی داشته باشد، عایق‌هایی از الیاف ضد باکتری و ضد حساسیت داشته باشد. نوع پارچه تشک، استحکام و مقاومت آن، نوع دوخت و شرایط آماده‌سازی و بسته‌بندی تشک از پارامترهایی است که نشانه مرغوبیت تشک است.

گول تشک‌های تقلبی را نخورید

تشک‌های اسفنجی و فنری تشک‌هایی هستند که اغلب در بازار مصرف دیده می‌شوند ولی در بازار گاهی نیز تشک‌های تقلبی یا‌‌ همان تشک‌های «یونولیتی» دیده می‌شود و با نام تشک طبی به فروش می رسد.

 این تشک‌ها بسیار سبک و ارزان قیمت‌تر از تشک‌های اسفنجی‌اند اما بیشتر از دو سه ماه عمر نمی‌کنند. این تشک‌ها طی مدت کمی با چند بار استفاده، شکسته و خراب و غیرقابل استفاده می‌شوند. این تشک‌ها به طور معمول در کارگاه‌های کوچک و بدون مجوز تولید و روانه بازار می‌شوند. برخی فروشندگان نیز تشک‌های خود را با اسامی مشابه مارک‌های معروف سازنده تشک طبی به فروش می‌رسانند که اصلا کیفیت و استانداردهای یک تشک سالم را ندارند. بعضی دیگر از فروشندگان نیز مارک دوخته شده کنار تشک را پاره و جدا کرده و این تشک‌ها را به جای تشک‌های داخلی و خارجی به فروش می‌رسانند.

نمونه دیگری از تقلب در بازار تشک به این شکل است که برخی تولید‌کنندگان کارگاهی و زیرپله‌ای، با مراجعه به در منازل و خریداری تشک‌های فنری دست دوم و قدیمی، این تشک‌ها را مجددا بازسازی کرده و با رنگ و طرح جدید و استفاده از روکش نو، به جای تشک نو می‌فروشند. این تشک‌ها به مرور انواع و اقسام بیماری‌ها را برای مصرف‌کنندگان به ارمغان می‌آورند.

تشک های طبی برای بیماران ویژه

این روز‌ها بازار شایعه در مورد محصولات طبی فراوان است. برخی ها معتقدند که این موضوع در مورد تشک‌های طبی هم صدق می‌کند.

بسیاری از مصرف کنندگان این تشک‌های معتقدند که آن‌ها فقط کمی شکیل‌تر از تشک‌های دیگر تولید و تحت عنوان جعلی «طبی» و البته با قیمتی به مراتب بالا‌تر به مشتری فروخته می‌شوند.

این گروه می‌گویند این تشک‌ها هیچ کار خارق العاده‌ای برای بهبود کمردرد یا حتی گردن درد افراد بیمار نمی‌کنند و از نظر کیفیت هم تفاوت چندانی با تشک‌های معمولی دیگر ندارند. حتی اگر از یکی از فروشنده‌های تشک‌های طبی بپرسید محصول آن‌ها دارای کدام تاییدیه از کدام اداره یا مرجع قانونی، پزشکی و بهداشتی کشور است، به طور حتم با پاسخ موجه و روشنی روبرو نخواهید شد.

دکتر رایگانی در مورد تشک‌های طبی عنوان می کند: تشک‌های طبی چند نوع هستند. یکی از آن‌ها تشک‌هایی هستند که مخصوص افرادی است که دچار اختلالات بی‌حسی و بی‌حرکتی و مستعد به زخم بستر هستند و بر این اساس طراحی‌های خاص پزشکی دارند.

وی می افزاید: این نوع تشک‌ها انواع و اقسام مختلف دارد و یکسری از این نوع تشک‌ها هستند که گویچه‌های هوا دارد، برخی دارای فوم هوشمند هستند، یکسری از آن‌ها هستند که در واقع آب و جریان هوا در آن می‌چرخد.

به گفته این متخصص طب فیزیکی، این تشک‌ها برای افرادی تجویز می‌شود که دچار یک نوع بیماری مثل ضایعات نخاعی و بی‌حرکتی و بیهوشی و یا خوابیدن‌های طولانی در آی سی یو‌ هستند. سن خاصی برای استفاده از این تشک‌ها وجود ندارد و به بیماری فرد مربوط می‌شود.

با این وجود، جدای از این تشک‌های طبی که برای موارد خاص استفاده می‌شود، تشک‌هایی نیز هستند که به آن‌ها تشک‌های طبی گفته می‌شوند و فروشندگان مدعی هستند که استفاده از این تشک‌ها برای حفظ سلامتی لازم است.
 
برند تشک را ملاک اصلی قرار ندهید

دکتر رایگانی در مورد تشک‌های مناسب معتقد است: تشکی مناسب است که قابلیت انعطاف داشته باشد، در حدی که با فشار انگشت دست انعطاف پذیری حدود چند میلی متر داشته باشد.

این انعطاف پذیری باعث می‌شود که تشک بتواند فرم بدن را به خوبی نگهداری کند و نقاط فشار، کم شود و باعث شود که بدن، شکل های نامناسب و غیر همگن نگیرد و روی بدن تاثیر منفی نداشته باشد. از طرف دیگر، تشک مناسب نباید به مرور زمان  تخریب شود. در این صورت اگر تشکی این مشخصات را داشته باشد ما می‌توانیم آن تشک طبی را معمولی بنامیم.

وی می افزاید: در بسیاری از موارد می‌توان شرایطی را مهیا کرد که خواب در شرایط صحیحی صورت گیرد.

به عنوان نمونه کسانی که به کمر درد‌های طولانی مدت مبتلا هستند یا فشار دیسک کمر و یا ستون فقرات دارند، می‌تواند یکی دو پتو را به عنوان پوششی که به بدنشان انعطاف می‌دهد استفاده کنند.

ما به این افراد خوابیدن روی زمین سفت بدون پوشش یا قالی را توصیه نمی‌کنیم. همچنین این افراد نباید روی تشک ابری که وزن بدن را تحمل نمی‌کند و شکل می‌گیرد نیز بخوابند.

رایگانی خاطرنشان می کند: برند و مارک تشک مهم نیست بلکه نوع و میزان انعطاف تشک اهمیت دارد.

اگر تشک شما بیش از ۱۰ سال عمر کرده است، گود شده یا قلمبه قلمبه شده است یا هنگامی که از خواب برمی‌خیزید بدنتان کوفته است، نشانه‌هایی هستند که به شما می فهماند شاید وقت آن است که به فکر خرید یک تشک جدید باشید.

منبع:سلامت آنلاین